Hubungan Antara Perhatian Orang Tua Dalam Pola Asuh Terhadap Motivasi BelajarSiswa Dalam Kelompok Bermain Paud
Abstract
ABSTRACT
Education is the capital that everyone must have in living life. Early childhood education is considered an effort to answer part of the problem of education and quality assurance of human resources in this country. All the benefits of early education are not fully obtained by children, because there are many factors, one of which is the motivation factor from within the child. This is needed by parents who are able to foster and encourage children's motivation to learn, especially early childhood. Parents have a very important role in terms of parenting. Parenting plays an important role in increasing children's learning motivation, especially in their development. that motivation stems from a driving force that comes from a need, a need that contains an obligation to become an educated and knowledgeable person. In addition, it needs to be emphasized that learning activities are not always interesting, but will also feel bored or fed up so that they must be supported by encouragement or support from the environment.
Keyword: Parental attention, parenting, motivation, Early Childhood
ABSTRAK
Pendidikan merupakan modal yang wajib dimiliki setiap orang dalam menjalani kehidupan. Pendidikan anak usia dini dianggap sebagai upaya untuk menjawab bagian dari masalah pendidikan dan penjaminan mutu sumber daya manusia di negeri ini. Semua manfaat pendidikan dini tidak sepenuhnya diperoleh oleh anak-anak, karena ada banyak faktor, salah satunya adalah faktor motivasi dari dalam diri anak. Hal ini diperlukan oleh orang tua yang mampu menumbuhkan dan mendorong motivasi anak untuk belajar terutama anak usia dini. Orang tua memiliki peran yang sangat penting dalam hal pengasuhan. Pola asuh orang tua berperan penting dalam meningkatkan motivasi belajar anak terutama dalam perkembangannya. bahwa motivasi bermula dari suatu dorongan penggerak yang bersumber dari suatu kebutuhan, suatu kebutuhan yang mengandung kewajiban untuk menjadi orang yang terpelajar dan berilmu. Selain itu perlu ditegaskan bahwa kegiatan belajar tidak selalu menarik, namun juga akan merasa bosan atau muak sehingga harus didukung dengan dorongan atau dukungan dari lingkungan.
Kata Kunci: Perhatian orang tua, pola asuh, motivasi, Anak Usia Dini
Downloads
References
1. Djamarah, S. B. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.
2. Farichah, A., & Shofira, N. (2022). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Ditingkat PAUD DOI:On Process. 1(2), 1–6.
3. Fasina, F. F. (2011). The Role of Parents in Early Childhood Education: A Case Study of Ikeja. Global Journal of Human Social Science, 11(2).
4. Flynn, R. J., Pringle, A., & Roscoe, C. M. P. (2023). Direct Parent Engagement to Improve Fundamental Movement Skills in Children: A Systematic Review. Children, 10(7).
5. Friska Indria Nora Harahap, F. (2018). Pengaruh Hasil Program Parenting Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.367
6. Harper, F. K., Caudle, L. A., Flowers, C. E., Rainwater, T., & Quinn, M. F. (2023). Centering teacher and parent voice to realize culturally relevant computational thinking in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 64(January 2022), 381–393.
7. Havigerová, J. M., Šnoblová, M., & Truhlářová, Z. (2015). Common Activities of Parents and Preschool Children Strengthening Their Relationship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 197–201.
8. Kotob, M., & Arnouss, D. (2019). Differentiated Instruction: The Effect on Learner’s Achievement in Kindergarten. International Journal of Contemporary Education, 2(2), 61.
9. Lingkungan, P., Outdoor, B., Rahayu, E. P., Mulianti, E., Utara, L., Berkhemas, Y. M., Nadanasari, S., Sari, Y. P., Lavinia, Y., Kemampuan, M., Anak, K., Percobaan, M., Mersam, K., & Sapitri, S. A. (n.d.). DUNIA ANAK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
10. Putri, D. K., Handayani, M., & Akbar, Z. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Diri terhadap Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 649.
11. Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95–105.
12. Siddiqui, N., Dixon, P., & Gorard, S. (2023). Is parental awareness of children’s academic potential a good predictor of children’s learning outcomes in Early Year’s settings? Findings from two provinces in Pakistan and India. Social Sciences and Humanities Open, 8(1), 100651
13. Sulastri, S., & Ahmad Tarmizi, A. T. (2017). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 61–80.
14. Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95–105
15. Veraksa, A., Gavrilova, M., & Lepola, J. (2022). Learning motivation tendencies among preschoolers: Impact of executive functions and gender differences. Acta Psychologica, 228(June), 103647. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103647
16. Yulianti, T. R. (2014). Peranan Orang Tua Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini. EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 3(1), 11–24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 JoCE (Journal of Community Education)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



